שגבנו

פירוש הקלף

החיבור לעץ החיים:

ספירת גבורה דין
צמצום רגשי וראייה מעשית.

הסבר של שורה ראשונה בתפילת אנא בכוח:

הפייטן פונה לאל לקבל את רינת עמו, את התפילות והפיוטים שכולם בקשה לגאולה. העם נמצא עתה במצב בזוי, בעוד בעבר היה במצב נשגב. לכן הפייטן קורא לאל לשַׂגֵב את העם, דהיינו: להחזירו לתפארת עברו. הגאולה מחייבת היטהרות מהסחי והעכירות של הגלות, והאל נקרא לטהר את העם ולהכינו לשעת הגאולה. הכינוי לאל הוא "נורא".

שורה זו פותחת אף היא בבקשה, "קבל רנת עמך" וממשיכה לבקשות נוספות, "שגבנו, טהרנו". בסופה "נורא". רינה היא אחת מלשונות התפילה המופיעה בתפילת שלמה, "לשמוע אל הרִנה ואל התפילה" (מלכים א', ח') והיא משמשת גם כלשון שמחה, למשל "פצחו הרים רִנה" (ישעיהו מ"ד, כ"ג) לציון לשון תפילה כלשון שמחה יש משמעות גם בהמשך השורה. אין כאן בקשה להצלה מצרה ומפורענות, אלא בקשה להתנשא ולהתעלות, כבהמשך השורה, "שגבנו, טהרנו". זה כבר שלב נוסף לאחר ההצלה של הצרורה בשורה הקודמת. עכשיו ניתן לשגב ולטהר את עם ישראל. השבח בסוף השורה, "נורא", מתייחס לאחת ממידותיו של הקב"ה, "האל הגדול הגבור והנורא" הנאמרות מפי משה (דברים י', י"ז). מידת "נורא" היא הביטוי ליראה שיש כלפי הקב"ה. כאשר האדם מבקש שהוא ישגב אותו הוא מזכיר מיד את רוממותו לעומתו, בשבח "נורא". בשורה הקודמת של הפיוט הופיעה המילה "גדול" גדולת ימינך, ובשורה הבאה "גבור". כך הפייטן משלים בכל שורה את אחד משבחי הקב"ה שנאמרו על ידי משה.

גיאומטריה מקודשת:

הכוכב הוא הבסיס לטטרהדרון 64. טטרהדרון הוא פירמידה משולשת, כלומר גוף שכל ארבע פאותיו הן משולשים. לארבעון ארבעה קודקודים, ארבע פאות, ושש מקצועות. הוא המקבילה הגברית לתבנית פרח החיים. כפי שהשם מרמז, צורה זו מורכבת מ 64 טטרהדרונים.

כאשר צורה זו מונחת על פרח החיים היא מייצגת מושג רב עוצמה. הספירות מייצגות את המרחב והקווים מייצגים את המקום שבו חלל וזמן מתאחדים. סמל מטפיזי זה יכול ליצור עצי חיים רבים המקרינים פנימה, זו הסיבה שהטטרהדרון 64 מסמל את חיבור הנתיבים האישיים ההרמוניים עם הנשמת האדם. החיבור עם הנשמה מגביר את האנרגיה של כל אדם כדי להגשים באומץ את המטרות שלו.

error: